Tekniskt strul med betalning av vara, betala för varan igen trots bevis om att den redan är betalad?

Hej!

Jag har köpt en vara på en e-handelsbutik där jag betalade direkt med kort. Efter tekniskt strul enligt deras kundservice skedde en återbetalning av summan till mitt konto (varan levererades hem efter cirka 10 dagars försening efter beräknat leveransdatum).

Nu har jag fått en faktura på samma summa för samma vara, jag har en orderbekräftelse samt en kvittens från min bank att jag redan har betalat.

Vad har jag för skyldighet att betala för varan igen?

mvh, CV

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett köp ska vara fullbordat krävs det två saker. Först, att du får varan av säljaren och för de andra att du betalar för varan. Sker dessa två prestationer får du äganderätten av varan. Och du behöver självklart bara betala för varan en gång. I din fråga nämner du att du har en kvittens från din bank som visar att du redan har betalat, detta bör du meddela säljaren om för att visa att varan redan är betald. Men om du, i detta tekniska strul som du beskriver, har fått en återbetalning av säljaren, så har du inte betalat för varan ännu. Eftersom det du betalade med ditt kort i så fall återgick till ditt konto. I detta fall måste du betala fakturan för att få äganderätten av varan.

Jag skulle råda dig att dubbelkolla ditt konto och säkerställa att du inte har fått tillbaka beloppet du betalade och sedan ta kontakt med säljaren och förklara läget.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare