FrågaAVTALSRÄTTGåva09/08/2014

Ta tillbaka gåva

Hej! Min mamma köpte en bostadsrätt till mig för några år sedan och står även på lånet. För ett år sedan fick jag lägenheten i gåva och föreningen godkände överlåtelsen. Hon står som säljare och jag som köpare (andel 100%) på det skriftliga dokumentet. Frågan är om jag äger lägenheten helt och hållet, eller om hon fortfarande har möjlighet/rätt att ta tillbaka lägenheten eftersom jag fick den som gåva, och/eller för att hon står på lånet? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

För att din mamma ska har rätt att ta tillbaka gåvan så måste reservation om det funnits med när gåvan gavs. Om det t.ex. fanns med villkor om något, t.ex. att du på något sätt betalar lånen, kompenserar henne eknomiskt, eller använder bostadsrätten på visst sätt, men du inte uppfyller villkoren så kan din mamma ha rätt att ta tillbaka gåvan. Om gåvan däremot gavs utan villkor så är den bindande i och med att den fullbordas. Då har inte din mamma någon möjlighet att ta tillbaka gåvan.

Lawline RådgivareRådgivare