Ta reda på vilken hyra förstahandshyresgästen betalar

Hejsan!

Om jag misstänker att jag betalar en oskälig hyra i andra hand, finns det då något bra sätt att ta reda på vad hyreskostnaden är i första hand? Måste jag kontakta hyresvärden eller fastighetsägaren, eller går det att ta reda på på något annat sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett annat sätt att ta reda på vilken hyra förstahandshyresgästen har är att kontakta Hyresgästföreningen och höra om man har förhandlat om hyran i det huset du bor i. I så fall kan Hyresgästföreningen tala om vilken hyra förstahandshyresgästen betalar.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare