Ta över skulder när man gifter sig och äktenskapsförord

Hej har en fråga , om jag och min tjej gifter oss , och jag har en skuld hos kronofogden kan hon bli ersättningsskyldig om vi gifter oss , utmätning och så vidare och överta min skuld ? Samt kan man skriva äktenskapsförord på att man har enskild ekonomi fast man bor ihop och är gifta ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt din till Lawline med din fråga!

Ersättningsskyldig för den andres skuld?

Nej, man blir inte ersättningsskyldig för sin makes/makas skuld enbart på grund av att man har gift sig. Vardera maken äger den egendom den har förvärvat och är skyldig att betala sina egna skulder (1:3 ÄktB).

Skulder påverkar dock ändå äktenskapet när ett äktenskap upplöses, vilket sker när någon av makarna dör eller vid en skilsmässa (1:5 ÄktB).

När ett äktenskap upplöses ska en s.k. bodelning ske (9:1 ÄktB). En bodelning innebär att makarna delar på sakerna de äger.

Man börjar med att beräkna makarnas andelar genom att först göra en s.k. skuldavräkning och sedan dela det som finns kvar på hälften (11:1-3 ÄktB). Det man får från delningen plus det man behöver för att täcka skulden är det som kallas för ens andel (11:6 ÄktB). Här kommer ett exempel.

Exempel bodelning:

Ponera att du och din flickvän har ett hus för 1 miljon och att ni har betalat var sin halva. Ponera även att du har skulder på 100 000 kr medan din flickvän inte har några skulder.

Tillgångar och skulder

Det du äger: 500 000 kr

Dina skulder: 100 000 kr.

Det din flickvän äger: 500 000 kr.

Skuldavräkning

Skuldavräkningen ger:

Ditt s.k. nettogiftorättsgods: 500 000 – 100 000 = 400 000 kr .

Din flickväns s.k. nettogiftorättsgods: 500 000 – 0 = 500 000 kr.

Det s.k. nettogiftorättsgodset läggs ihop: 400 000 + 500 000 = 900 000

Och delas lika mellan er, vilket innebär att ni får 450 000 kr var från delningen av nettogiftorättsgodset.

Andelar

Din andel i boet är summan av det du fick från delningen (450 000 kr) och det du behöver för att täcka skulden (100 000 kr) vilket är 550 000 kr.

Din flickvän kommer i så fall att få 450 000 kr.

Enskild ekonomi trots gift?

Man kan absolut skriva ett äktenskapsförord där man avtalar om enskild ekonomi. Vad innebär dock enskild ekonomi?

Enskild ekonomi I form av att man äger det man själv förvärvat (köpt eller fått) och står för sina egna skulder behöver man inte avtala om eftersom detta som sagt inte förändras bara för att man har gift sig (1:3 ÄktB).

Däremot påverkar ens ägodelar och skulder bodelningen då äktenskapet upplöses. Man kan dock skriva äktenskapsförord där man anger att allt man äger (eller en del av det man äger) inte ska ingå i bodelningen, dvs. att man inte ska behöva dela på det.

De enda sakerna som ska delas mellan makarna är det som kallas för giftorättsgods (10:1 ÄktB). Giftorättsgods är allt som båda eller någon av makarna äger som inte är s.k. enskild egendom.

Man kan göra egendom till enskild egendom genom att skriva äktenskapsförord (7:2 ÄktB).

Rådgivning

Mitt förslag är att ni bokar tid hos en jurist för att skriva ett äktenskapsförord som passar det liv ni vill ha. Äktenskapets effekter är svåra att förutse eftersom många saker spelar in (vilka typer av skulder ni har och saker ni äger, vem som äger dem, om någon har ärvt något etc). Det är därför en bra investering att gå till någon som har koll på hur man ska göra för att skräddarsy de effekter man vill ha. Detta kan ni göra genom att boka tid på http://lawline.se/boka.

Hoppas att svaret hjälpte! Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare