FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/10/2016

Ta bort grannens överhängande grenar

Hej

Vi har i 11 år försökt få våra grannar att ta bort grenar som nu hänger mer än 4,5 m in på vår tomt och nu även vårt hus, utan resultat.

Vi har blivit hotade och polisanmäld när vi nu i höstas tog hit ett företag för att ta bort grenarna.

Vi har begärt att Huddinge kommun ska hjälpa oss att ge grannarna ett förläggande att ta bort grenarna.

Det resulterade i att Huddinge kommun , enligt PBL 8 kap § 15 inte anser att det är " en betydande olägenhet" och att de inte kan hjälpa oss att vidta någon åtgärd.

Vi har nu betalt företaget för ogjort arbete och känner oss förtvivlade och ledsna.

Vad ska vi göra

Hur kan vi få bort grenarna.

Vårt hus blir förstört av barr, löv och växande mossa på grund av att träden hänger in över huset.

Vi kan inte nyttja en stor del av tomten på grund av savande granar , barr och löv som faller ner.

Vänligen

Lawline svarar

Hej,

tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Reglerna rörande grenar och rötter som tränger över tomtgränser finns i 3 kap. 2 § jordabalken .Där stadgas att om gren eller rot tränger över tomtgränsen och orsakar olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Ägaren till den tomt som de överträngande träden står på ska dock först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne.

En stam som hänger över en tomtgräns får man inte röra. Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Det är att likställa med att ta bort trädet helt.

Man bör ge ägaren i ca sex månader på sig att vidta dessa åtgärder. Underrätta gärna genom brev, så att bevisning finns om ärendet tas upp senare. Gör inte grannen något är det fritt för grannen att själv kapa överträngande grenar och rötter. Det bör dock göras med stor försiktighet. Skulle träden dö som resultat av grannens ingrepp kan han bli ersättningsskyldig. Att på eget initiativ vidta åtgärder kan innebära en brottslig handling i form av egenmäktigt förfarande eller skadegörelse.

Vad gäller vem som betalar för nedtagningen av din grannes grenar som hänger över

er tomt innehåller jordabalken inga bestämmelser som ger någon rätt att kunna begära ersättning av de kapade grenarna från din granne. Det får man med alltså bekosta själv.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare