FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/10/2018

Ta bort förbehåll i gåvobrev

Hej, År 1990 har jag fått fastigheten i gåvoform av min mor som avlidit år 2005. I gåvobrevet finns det följande förbehåll "gåvotagaren äger ej under givarens livstid försälja eller annorledes överlåta fastigheten eller andel därav utan givarens skriftliga medgivande". Hur går jag till väga att få förbehållet borttaget?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Förbehållet gäller under givarens livstid. Du kan inte bokstavligen talat ta bort förbehållet från gåvobrevet eftersom det skulle göra gåvobrevet ogiltigt, men det är juridiskt sett "borta" eftersom det saknar verkan nu när din mor inte längre lever. Du kan därför upplåta fastigheten utan givarens medgivande. Inskrivningsmyndigheten kan komma att kräva att gåvobrevet kompletteras med bevis på att din mor inte längre lever för att lagfart ska kunna beviljas ny ägare. Hör av dig om något är oklart, mail nedan.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare