Ta betalt för utlämnande av allmänna handlingar

Hej,

Jag undrar om socialtjänsten har rätt att ta betalt för utlämnande av loggar från deras system som gäller utredning

av sitt barn som man är vårdnadshavare för? Det är ca 500 sidor.

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag utgår från att det i din fråga är allmänna handlingar du syftar på och nu vill ta del av.

Du har rätt att ta del av allmänna handlingar gratis

I den svenska grundlagen framgår att var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar. Vill man ta del av en allmän handling kan man göra det direkt hos den berörda myndigheten (socialtjänsten i detta fall). Att ta del av en allmän handling hos myndigheten kostar ingenting. Att det är gratis gäller även om personalen på myndigheten måste skriva ut handlingen för att du ska kunna titta på den.

Du måste betala för kopior

Även om du har rätt att ta del av handlingen gratis hos myndigheten har du inte rätt att ta med den hem utan kostnad. Myndigheten har nämligen rätt att ta ut en avgift för att skriva ut en kopia som du vill ta med dig hem.

Sammanfattningsvis

Du har rätt att ta del av handlingarna gratis på plats hos myndigheten. Vill du istället ha handlingarna utskrivna för att ta med hem har socialtjänsten rätt att ta ut en avgift för kopian. Det avgörande för om myndigheten får ta betalt är alltså om du väljer att ta del av handlingen på plats hos myndigheten eller om du begär en utskrift att ta med dig hem.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare