Swish bedrägeri - hur kan jag få tillbaka mina pengar?

Har blivit bedragen av en person och anmält det till polisen, dock kommer de inte inleda någon förundersökning då personen är anmäld för ett allvarligare brott. Jag har ingen försäkring och har skickat pengarna genom Swish, finns det ett sätt att få tillbaka mina 1000kr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har uppfattat det som att du har köpt en vara, varvid du betalade genom swish men aldrig fick varan. Vid det fall jag har uppfattat detta fel kan det påverka mitt svar, du är varmt välkommen att kontakta mig på elin.englund@lawline.se om så är fallet.

Det är jättebra att du har polisanmält händelsen, jag beklagar dock att polisen valt att inte inleda en förundersökning i ditt fall. Om du inte har någon försäkring som kan täcka bedrägeriet finns det två andra vägar du kan gå för att försöka få tillbaka dina pengar, dessa beskriver jag här under:

Kontakta din bank

Du kan testa att kontakta den bank där du har ditt konto som är kopplat till din Swish. När du kontaktar banken kan du förklara att du har blivit utsatt för ett bedrägeri genom att du köpte en vara genom Swish. Då finns det en chans att banken väljer att betala tillbaka dina pengar, banken är dock tråkigt nog inte skyldig att betala tillbaka pengarna när bedrägerier sker via Swish.

Stämma personen som bedrog dig

Även om polisen har valt att inte inleda någon förundersökning i ditt fall finns det ingenting som hindrar dig från att stämma personen i en civilrättslig process. Det du kan stämma personen för är ett kontraktsbrott. När du och personen kom överens om att du skulle köpa varan av personen ingick ni ett avtal där du skulle få vara x mot betalning av 1000 kronor. När du betalar det varan skulle kosta men sedan inte får varan har då säljaren inte fullföljt avtalet, varav du har rätt att få dina pengar tillbaka. Därav kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten och begära att få tillbaka dina 1000 kronor. Detta kan dock bli en mycket kostsam process, då du riskerar att behöva betala även köparens rättegångskostnader ifall du förlorar processen. Det kostar även 900 kronor att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Därför är detta ingenting jag rekommenderar dig då bara ansökan om stämning kostar nästan lika mycket som du vill ha tillbaka, samt att du kan förlora betydligt mer pengar än de 100 kronor du vill ha tillbaka om du förlorar rättegången. En sådan rättegång skulle således mer handla om principfrågan. Däremot kan du kontakta säljaren och säga att du kommer att skicka in en stämningsansökan om du inte får tillbaka dina pengar för att se om detta gör att säljaren betalar tillbaka pengarna.

Ifall du vill gå vidare med ärendet genom att stämma säljaren och önskar ha ett juridiskt ombud kan du få ett kostnadsförslag från en av våra jurister, om du är intresserad av detta kan du mejla mig på elin.englund@lawline.se, så ser jag till att en av våra jurister kontaktar dig.

Här kan du läsa mer om hur man gör en stämningsansökan.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om du har några följdfrågor eller andra funderingar är du välkommen att mejla mig på elin.englund@lawline.se, jag önskar dig stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Elin EnglundRådgivare