Straffskalan för misshandel

Hej, jag har en tjej kompis som har varit tillsammans med sin kille i snart 3år och hon har slagit sin sambo så han har fått märken och ett litet jack i huvudet.

Om det blir anmält hur länge kan hon få straff?

Jag har försökt prata med henne och ge henne stöd och råd som en vän

men nu har det gått för långt och jag behöver veta hur länge hon kan få straff om det inte finns en annan utväg.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån vad du skriver så kan din vän göra sig skyldig för misshandel enligt 3:5 i Brottsbalken. Utifrån så lite information kan det dock vara svårt att göra en korrekt bedömning. För att din väns handlingar skall kunna klassade som misshandel krävs det att hon skall ha orsakat sin sambo kroppskada och att hon gjort detta med uppsåt.

”Skada” kan innebära olika saker men en skada på kroppen så som en jack i huvudet skulle kunna vara en skada enligt paragrafen för misshandel. Har sambon som du sagt dessutom fått märken, kan detta också innebära kroppskada. När jag säger att din kompis skall ha orsakat detta med uppsåt så menar jag att hon inte kan dömas för misshandel om hon inte gjort det medveten och med flit. Det krävs att hon alltså att hon menat det, eller åtminstone varit likgiltig iför det faktum att hennes sambo kan komma till skada, detta framgår av 1:2 BrB

Om din vän skulle bli anmäld för hennes handlingar skulle man göra en helhetsbedömning där man undersöker sambons skador, hur allvarliga de är och hur mycket smärta han känt. Man väger också in din väns uppsåt, om hon gjort det med flit, varit likgiltig, eller om hon kanske bara varit oaktsam. Utifrån detta kommer man fram till om det rör sig om misshandel eller inte, och i så fall vilken grad av misshandel. Om misshandeln är ringa, vanlig eller grov. Beroende på hur man rubricerar misshandeln kan straffen se olika ut. För ringa misshandel kan det röra sig om böter eller fängelse upp till 6 månader (3:5 BrB). För grov misshandel rör det sig om lägst 1 år till högst 6 års fängelse (3:6 BrB).

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare