Straffskala för mord, dråp och vållande till annans död

Hej! Jag undrar vad som är längsta fängelsestraffet för mord, dråp och vållande till annans död?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni tar del av den juridiska rådgivningen som Lawline ställer till förfogande!

Den som berövar annan livet kan dömas till mord, dråp eller vållande till annans död. Mord kan ge upphov till högst livstids fängelse. Drop som innefattar förmildrande inslag kan istället leda till högst tio års fängelse och vållande till annans död som innebär att gärningsmannen genom oaktsamhet berövar annan livet kan medföra högst sex års fängelse.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare