Straffpåföljd snatteri

Va så att jag va inne i en affär idag. Scannade vissa varor men inte andra för jag hade inte pengar. Vi lever himla fattigt jag å mina barn. Har hänt i samma affär nån gång innan. Handlar inte om så mycket så det klassas som stöld. Tycker detta är jätte jobbigt. Inget roligt alls. Gjorde det bara för jag inte hade pengar. Vad lär utredaren nu göra å vad kan man få för straff för dom här snatterierna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Straffpåföljden för snatteri är enligt Brottsbalk (1962:700) 8 kap 2 § böter eller fängelse i max 6 månader. Varför det kan vara antingen böter eller fängelse är för att domaren tar hänsyn till hur grovt brottet har varit och kommer därefter att bestämma om straffet blir böter eller fängelse.

Det finns tyvärr ingen möjlighet för mig att säga här om det blir böter eller fängelse eftersom det är en bedömning domstolen måste göra och för att jag inte har tillgång till några omständigheter.

Om du själv vill titta i brottsbalken kan du göra det här: https://lagen.nu/1962:700

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare