Straffomyndiga barn som misshandlat barn - hur agera?

min son 10 år gammal blev nedknuffad av 3 st som är 9 år .dom fortsatte att slå och sparkade honom medans han låg ner med blodvite till följd .endast blåmärken och lite öm I kroppen efter detta .skolan vill sköta detta inom skolan . ska jag polisanmäla?.detta hände I skolan vid 15 tiden

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Inledning

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB), lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare och skadeståndslagen (SkL).

Utredning

Enligt min uppfattning står det klart att din son utsatts för en (möjligen grov) misshandel enligt 3 kap. 5-6 §§ BrB. Enligt 1 kap. 6 § BrB kan ett barn under 15 år inte dömas till påföljd för brott. Enligt bestämmelserna i lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare kan åklagare väcka så kallad bevistalan mot sådana barn, vilket innebär att man utreder om brott begåtts av barnet ifråga utan att påföljd döms ut, men detta kräver mycket speciella omständigheter och allvarliga brott.

Att barn inte kan dömas för brott innebär dock inte att de är fria från skadeståndsskyldighet. Det faktum att den som utfört en skadevållande handling är minderårig regleras i 2 kap. 4 § SkL. Av paragrafen framgår att skadan i detta fall endast ersätts endast i den mån "det är skäligt med hänsyn till hans [skadevållarens] ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter." Den skada som är aktuell i ditt fall är personskada enligt 2 kap. 1 § SkL. Enligt 2 kap. 3 § SkL ska skadeståndsersättning för den kränkning ett brott innebär utges av gärningsmannen i vissa fall.

Av ovan kan följande slutsatser dras i ditt fall. Det är sannolikt inte lönt att polisanmäla brottet din son utsatts för i hopp om att få en bevistalan till stånd eftersom brottet inte är grovt nog och inga andra omständigheter som talar för det tycks föreligga. Det är dock mer sannolikt att din son kan ha rätt till kränkningsersättning från de som misshandlat honom. Summan ifråga är enligt Brottsoffermyndigheten sannolikt 5000-15000 kronor beroende på misshandelns allvarsgrad (som jag dessvärre inte kan uttala mig om utan fler detaljer; skulle jag göra en uppskattning skulle jag säga att det nog rör sig om grov misshandel). Huruvida det är lönt att försöka kräva skadestånd beror dock på skälighetsbedömningen, som i sig är svår att göra. Mycket grovt uppskattat kan man säga att om barnet är någorlunda gammalt, säg 12 år eller äldre (mycket grovt bedömt), barnet är intellektuellt normalutvecklat för sin ålder och det inte är oskäligt ur ekonomisk synvinkel så kan skadestånd utgå. Det är alltså möjligen osannolikt att din son skulle få rätt till skadestånd i det aktuella fallet. För att avgöra detta mer säkert skulle en mer omfattande utredning krävas.

Även om det inte skulle gå att utkräva ansvar av gärningsmännen kan det vara möjligt att ta upp saken med skolan. Om du tror eller anser att skolan kan ha brustit i sin uppsyn över barnen på ett sätt som lett till att misshandeln inträffat kan du ytterst anmäla skolan till Skolinspektionen. För mer information om detta rekommenderar jag att du besöker sidan i länken nedan och eventuellt kontaktar Skolinspektionen direkt.
https://www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/

Handlingsplan

Enligt min uppfattning bör du beakta följande alternativ för hur du kan fortskrida. Du kan upprätta en polisanmälan mot barnen som misshandlade din son. Detta kommer dock med all sannolikt inte att leda till en bevistalan mot barnen. Den följd detta däremot kan få är att saken utreds i någon omfattning av polisen och att socialtjänsten möjligen kopplas in. Om du vill begära skadestånd för den kränkning din son utsatts för rekommenderar jag att du kontaktar en jurist för att få frågan utredd närmare och/eller att du kontaktar Brottsoffermyndigheten för ytterligare vägledning; de är sannolikt insatta i denna typ av fall. Om du tror eller anser att skolan kan ha brustit i sina skyldigheter gentemot din son rekommenderar jag att du följer mina ovanstående råd om detta.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare