Straffansvar på grund av död till följd av missinformation

Idag finns det människor på nätet som säger att ALLA skolmediciner är totalt onödiga. Skolmedicinen behövs således inte alls.

Anta nu att någon som är svårt sjuk och måste äta skolmedicin för att överleva - anta att denna person lyssnar på detta och slutar med sin skolmedicin. Och som en följd av det, dör hon.

Vem är ansvarig? Kan den här personen som säger att all skolmedicin är onödig bli åtalad på något sätt. Vållande till annans död kanske?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du med skolmedicin syftar på den vetenskapligt grundade medicin som lärs ut på universitet och högskolor. För att någon ska dömas för vållande till annans död krävs det att denna genom oaktsamhet orsakat någons död (3 kap. 7 § första stycket brottsbalken).

För att någon ska anses ha varit oaktsam krävs det att denne åtminstone haft skälig anledning att anta eller borde ha förstått att dennes handlande skulle leda till någons död. Det är inte helt självklart hur oaktsamhetsbedömningen ska göras i detta fall. Visserligen kan man argumentera för att någon som avråder andra från att ta medicin borde inse att detta kan leda till att personen inte tar medicinen och därefter dör på grund av att de inte tagit medicinen. Dock är detta resonemang lite långdraget. Det enda scenariot jag kan tänka mig där någon döms för vållande till annans död på grund av denna typ av missinformation är möjligtvis ifall personen som sprider missinformationen är en auktoritet inom sjukvården eller medicinsk forskning och mottagarna uppfattar denne som just en auktoritet på området. Däremot är det inte helt självklart att detta skulle medföra ansvar det heller.

Sammantaget kan en person som skriver att skolmedicin är onödigt på internet inte dömas för vållande till annans död på grund av detta. Det finns inte heller några andra brott som kan aktualiseras till följd av att någon sprider denna typ av missinformation.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Tim AxellRådgivare