Straff för ringa/normal misshandel

Hej min sambo har blivit anmäld för misshandel på en 16 åring. Han råkade putta till 16 åringen så han ramlade in i ett räcke på en hockeymatch och de sägs att han bröt revben men några dagar senare var han på en annan match. Jag undrar hur straffet kommer att se ut, min sambo har en dotter på 13 månader och en bebis påväg beräknad 8 januari. Han är ostraffad tidigare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är svårt att göra en bedömning av vad straffet kommer bli med tanke på att jag inte har tillgång till alla förutsättningar, men jag ska göra ett försök.

Till att börja med låter det som att det bara har gjorts en anmälan än så länge. Det betyder att en förundersökning måste till och att en åklagare måste välja att åtala din sambo innan det blir aktuellt med något straff för honom.

Om det går till rättegång kommer domarna att ta hänsyn till flera saker. Brottet misshandel kan ge upp till fängelse i två år men i ringa fall kan det räcka med böter, 3 kap. 5 § brottsbalken. Du beskriver händelseförloppet som att din sambo råkade putta in 16-åringen i ett räcke och att han där skadade sig. Om det var så illa att han bröt ett revben tyder det på att det kan vara fråga om "normal" misshandel men om det inte var så illa kommer det antagligen bara betraktas som en ringa misshandel. Om han bröt revbenen eller inte kommer att behöva bevisas om det blir rättegång.

När domarna ska bestämma straff tar de hänsyn till en mängd faktorer som går att läsa om i 29 kap. 2-5 § brottsbalken. Att din sambo tidigare är ostraffad är positivt i den bedömningen. Att han har ett litet barn och ett till på väg är dock inget som innebär att han får ett lindrigare straff.

Min bedömning är att om det finns vittnen som kan intyga att det var en "aggressiv" putt och det visar sig att 16-åringen bröt revbenen så finns det en risk att din sambo döms för misshandel. Då finns också en risk att han får en kort tids fängelsestraff. Eftersom han är ostraffad kan domarna dock beroende på händelseförloppet bedöma att det räcker med en villkorlig dom, vilket innebär att han slipper fängelse. Om det däremot inte var en aggressiv putt och inga revben bröts lär brottet bedömas vara ringa misshandel och leda till böter.

Det ska också nämnas att om det här går till domstol finns det en risk att din sambo utöver böter/fängelse/villkorlig dom får betala ett skadestånd till 16-åringen.

Hoppas du har fått svar!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare