Störningar i en bostadsrättslägenhet

Hej! :-) Jag bor i en bostadsrätt, där jag utsätts för så mycket störningar från min granne att jag inte kan sova där alls nattetid, samt att det är väldigt mycket störningar dagtid. Grannen har en tvångsproblematik el dyl som gör det omöjligt för honom att "sluta störa". Mer specifikt så ägnar han sig åt styrketräning i lägenheten ovanför mig större delen av sin vakna tid, inklusive nattetid. Det kan t.ex. släppas tunga skivstänger i golvet rakt ovanför mitt sovrum mitt i natten, liksom att han tränar hela dagarna, och delar av nätterna, med maskiner o dyl, med konstanta dunk, smällar och vibrationer. Det har eskalerat under hösten, och tillsägningar via person hos Riksbyggen har inte haft någon effekt.

Utöver att ansvarig person hos RIksbyggen har pratat med personen vid ett par tillfällen under början av november (Jag tog kontakt i slutet av oktober), så har inte något annat hänt därifrån. Han verkar istället ha velat skjuta upp att hantera ärendet. Jag har fört noggrann störningsdagbok sedan början av nov, samt skickat in denna regelbundet. Jag har nu fått tid för ett möte mån 17 dec där jag, granne och "Riksbyggen-personen" ska närvara, för samtal kring problemet. Då jag misstänker att detta inte kommer att leda till något konkret, så undrar jag om det finns något lagligt stöd för att utöva ekonomisk påtryckning mot Riksbyggen i likhet med deponering av hyra för hyresrätter, eller liknande? Tusen tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Störningar i en bostadsrättslägenhet

En bostadsrättshavare är skyldig att inte störa sina grannar och störningarna får inte vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön (7 kap. 9 § första stycket BRL). Det kan handla om olika typer av störningar exempelvis ljud från radio och TV. Det gäller också störningar på natten. Störningar får inte medföra att en boende i den miljön inte kan fungera på ett vanligt sätt. Vissa störningar ska accepteras och det gäller lindriga störningar såsom ljudet från lekande barn på dagtid. Det är väldigt bra att du har dokumenterat störningarna för bevisning.

Bostadsrättsföreningen är skyldig att agera mot störningarna

Om det förekommer störningar i en bostadsrättslägenhet har föreningen en plikt att ingripa och få störningarna att upphöra omedelbart. Bostadsrättsföreningen får inte skjuta upp ärendet utan ska agera så fort den får kännedom om problemet. Det innebär att föreningen ska ge tillsägelse åt den störande personen d.v.s. uppmana bostadsrättshavaren att sluta med störningarna. Föreningen ska också meddela socialnämnden om störningarna (7 kap. 9 § andra stycket BRL). Om den störande personen inte rättar sig efter tillsägelsen kan hen förlora sin lägenhet (7 kap. 18 § p. 5 BRL). Men om den störande personen följer tillsägelsen löper personen ingen risk att förlora sin lägenhet.

Det verkar som att bostadsrättsförening inte tar problemet på allvar. Om föreningen försummar sin skyldighet att agera mot störningarna kan du rikta krav mot föreningen. Du kan begära nedsättning av årsavgiften eller få skadestånd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare