Störningar i boendet från lokalhyresgäst

Jag bor ovanpå en snabbmatsrestaurang och deras kök ligger under mitt sovrum. Det är dåligt isolerat och från morgon till 22:30-23.30 sju dagar i veckan så är det högljutt. Då jag flyttade in så var det annan ägare med kortare öppettider och lugnt och tyst. Lokalen hyrs av fastighetsägaren som har lägenheterna i hela huset. Gäller samma regler om störande grannar i detta fallet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om störningar i hyreslägenhet hittar du i jordabalken (1970:994), 12 kap. 25 §, se här. När det gäller regeln om störningar, så skyddas inte lokalhyresgäster av regeln men de omfattas däremot av ansvaret att inte störa grannar. Det innebär att om störningarna kommer från lokalhyresgästen, så gäller samma regler för denne som för en hyresgäst i en bostadslägenhet.

Rent allmänt kan man säga att på dagtid får en hyresgäst tåla vissa störningar, medan man normalt ska kunna sova nattetid utan att bli störd från en grannlägenhet. Hänsyn tas inte till personer som är "känsligare än normalt".

Det bästa du kan göra i ditt fall är att ta kontakt med fastighetsägaren (hyresvärden), särskild eftersom det är samma ägare till din lägenhet som till lokalen där störningarna uppkommer ifrån. Hyresvärden ska då försöka ta reda på hur omfattande störningarna är, under vilka tider på dygnet och så vidare, genom att prata med dig och kanske även andra grannar runt omkring. Om hyresvärden konstaterar att det föreligger störningar i boendet, så ska hyresvärden ge hyresgästen (lokalhyresgästen i detta fall) tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör.

Om störningarna inte upphör, trots tillsägelse från hyresvärden, kan störningarna vara grund för uppsägning av hyreskontraktet, se jordabalken 12 kap. 42 § punkt 6, se här.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare