Störningar från grannar - skäl för nedsättning av hyran?

Hej! har mycket problem med nyinflyttade grannar som dunkar, hoppar, hasar möbler dygnet om och rycker i våran lägenhetsdörr men varken Poseidon, Hyresgästföreningen eller störningsjour kan hjälpa oss, varken jag,sambon eller våran dotter får någon ro det har nu gått så lång att jag blivit dålig av stressen kring detta och ingen sömn. Men poseidon kan fortfarande inte hjälpa oss varesig med grannarna ovanför oss eller hjälpa oss med att byta lägenhet.. Kan tillägga att det är hyresrätt vi bor i!

Nu har vi fått tag i en lägenhet som kostar 13400 kr i månaden (den enda vi lyckats få ta på och vi behöver kommer härifrån för vårat mående skull) men vi har inte rätt till bostadsbidrag pga sambons lön på 20000 (efter skatt) i månaden och min låga föräldrapenning på 3700 (efter skatt) då dom räknar på lön och föräldrapengen före skatten är dragen och vi får ingen hjälp av socialtjänsten pga att sambon har en bil som vi e beroende av när sambon jobbar så dumma tider och för att kunna ta oss till bvc, handla mm.

Är det verkligen så att vi ingen hjälp kan få någonstans för att kunna flytta och få lugn och ro och slippa stressen och sömnlösheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt korta svar på din fråga är att det finns möjlighet att kräva nedsättning av hyran från hyresvärden retroaktivt, för den tid då de störningarna i fråga har ägt rum. Någon annan hjälp för att flytta är tyvärr ingen lösning som jag ser möjlig, utan den enda formen av hjälp skulle i detta fall kunna vara en form av ersättning för den tiden då störningarna ägt rum. Jag kommer nedan att redogöra vad som gäller för fallet.

Frågor gällande störningar mellan grannar i hyresrätter regleras i 12 kap. Jordabalken (JB).

Vad gäller vid brister och störningar i boendet?

Hyresvärden har skyldighet att tillhandahålla hyresgästen lägenheten i ett skick som överensstämmer med den allmänna uppfattningen i orten om vad som anses som en fullt brukbar lägenhet. Med förutsättning att det inte avtalats om något annat, 12 kap. 9 § JB. Dessutom ska lägenheten hållas i det skicket under hela hyrestiden, 12 kap. 15 § JB. Om det uppkommer skador eller men i nyttjanderätten utan hyresgästens vållande innebär detta att hyresgästen har rätt till skälig nedsättning av hyran och/eller rätt till att säga upp hyresavtalet i förtid, 12 kap. 16 § JB. Detta innebär att hyresvärden har skyldighet att se till att grannar inte stör andra grannar och kan komma att bli ersättningsskyldiga om hyresvärden underlåter att uppfylla sin skyldighet.

Råd

Utifrån frågan är min bedömning att störningarna som du angett ett tillräckligt stort men i nyttjanderätten för att nedsättning av hyran ska vara aktuellt. Detta är i min mening den enda formen av ekonomisk hjälp som kan utgå, men däremot kan detta bli en tidskrävande process. Mitt råd till dig för att få ut ersättning till följd av störningarna är att i första kontakta hyresvärden och framställa ert krav på nedsättning av hyran. Om det är fallet att ni inte kommer överens kan ni i andra hand kontakta hyresnämnden för att medla i ärendet och komma överens därefter.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Arian ShadmehrRådgivare