FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/03/2019

Starta aktiebolag vid sidan av anställning

Hej!

Jag har varit kommunanställd i flera år. Har jag, samtidigt som jag fortsätter med mitt jobb, rätt att starta ett aktiebolag där jag är en passiv delägare medan den andra delägaren är aktiv och sköter allt företagsarbete?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är ja, du har rätt att starta ett aktiebolag vid sidan av ditt arbete inom kommunen. Du har även rätt att delta aktivt i driften av verksamheten som bedrivs inom aktiebolaget om du så skulle vilja, även fast du är anställd hos kommunen. Det finns inget hinder mot att ha två arbeten samtidigt, du bör dock i sådant fall se till att inte låta arbetet inom din nystartade verksamhet gå ut över ditt arbete hos kommunen. Om du grovt åsidosätter dina åligganden gentemot arbetsgivaren (kommunen) riskerar du att bli avskedad. Notera att om du någon gång vill avsluta din anställning hos kommunen och arbeta heltid inom ditt aktiebolag kan du alltid säga upp din anställning och, efter vederbörlig uppsägningstid avsluta ditt arbete hos kommunen. Hursomhelst, svaret är ja, du har rätt att starta ett aktiebolag vid sidan av din anställning.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare