Stämma socialtjänsten?

Kan socialtjänstens tjänstemän stämmas för brott mot barnkonventionen?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att stämma någon innebär att man begär skadestånd för uppkommen skada, att brott har begåtts är ingen förutsättning för att skadestånd ska betalas ut. Staten och kommunen är skadeståndsansvariga för skada som uppkommit till följd av fel och försummelse (3 kapitlet 2 § Skadeståndslagen). Socialtjänsten tillhör det allmänna och håller på med myndighetsutövning varför ett skadeståndsanspråk kan komma på fråga i ditt fall.

Arbetsgivare har ett ansvar för skador som orsakas av arbetstagare varför skadeståndsanspråket bör riktas mot socialtjänsten och inte den enskilda tjänstemannen. I vissa särskilda fall kan dock tjänstemannen själv bli skadeståndsansvarig.

Har tjänstemannen i sin myndighetsutövning åsidosatt vad som gäller för dennes arbete, som att iaktta barnkonventionen, kan personen även dömas för tjänstefel (20 kapitlet 1 § Brottsbalken). En sådan anmälan görs hos polisen.

Att driva ett skadeståndsanspråk mot det allmänna kan ofta bli en långdragen och kostsam process. I första hand råder jag dig därför att göra en anmälan hos Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO bedriver tillsyn över socialtjänsten och har för uppdrag att se till att de sköter sin verksamhet enligt reglerna.

Hoppas att du har fått svar på dina funderingar!

My ÖhmanRådgivare