Stalking/ olaga förföljelse

Hej ja heter Christer och är utsatt för stalking dom förföljer mej på jobbet hemma affären ja överallt dom försöker köra på mej med fordon dom har skjutit utanför mitt hem mm vad ska ja vända mej det finns polisanmält men dom gör ingenting så vad gör ja då när till och med polisen struntar i allt som händer mej ja är inte kriminellt och står inte i straffregister.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det du beskriver låter absolut som att det passar in under brottet ofredande, vilket regleras i (4 kapitlet 7 § brottsbalken). I ditt fall verkar det vara upprepande händelser, som sker i ett återkommande led, vilket gör att brottet olaga förföljelse (4 kapitlet 4b § brottsbalken) kommer att vara aktuellt.

I din bakgrundsinformation anger du att polisanmälan utförts, men att detta inte lett till något. Mina rekommenderade råd, är att försöka se till att varje överträdelse som sker antecknas, dvs. varje gång dessa personer utför denna typ av gärning mot dig, försök att få det nertecknat. Försök att samla så pass mycket bevisning som möjligt. Det torde även vara värt att polisanmäla varje enskild händelse, vilket kan medföra en större möjlighet till att polisanmälan går vidare och att ett ev. åtal kan väckas i framtiden.

Hoppas det löser sig.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Rijad TrubljaninRådgivare