Spelsida med licens från Malta – är vinsterna skattefria?

Hej!

Om man bettar via pinnacle.com är vinsterna skattefria?

Räcker det med att spelsidan har license från Malta (E.U.) eller måste spelsidan ha sin huvudsakliga verksamheten förlagd för att organisera och styra spelet i Malta.

Observera att jag undrar om Pinnacles betting sektion endast.

Tackar för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Spelvinster är skattefria om spelet anordnats inom EU/EES-området, vilket du kan läsa mer om här på Skatteverkets webbplats.

Eftersom Pinnacle för sina oddsspel har en spellicens utfärdad från den maltesiska spelmyndigheten MGA genom det maltesiska bolaget PinBet Malta Ltd (se här) är dessa spel att anse som anordnade inom EU, varpå vinsterna är skattefria för dig som spelare från Sverige.

Du är alltså inte skyldig att betala skatt på dina bettingvinster från sidan och du behöver inte ta upp vinsterna i din deklaration.

Hoppas du fick svar på frågan. Önskar dig en trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare