Spelar det någon roll om man har skulder hos Kronofogden när man ansöker om ett nytt pass?

Hej! Spelar det nån roll om man har skulder i Kronofogden när man söker ett pass? Vill gärna veta. Mvh x

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i passlagen.

Att man har en skuld hos Kronofogden är inte en anledning till att neka bifall till passansökan(7 § passlagen). Det spelar därför ingen roll att du har skulder när du söker pass.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare