Spara semesterdagar vid sjukdom

Hej,

Har en fråga som jag försöker få svar på. Och som många verkar missa när de tar upp ämnet om att få tillbaka semestern vid sjukdom.

Många, inklusive er, har tagit upp ämnet om att man har rätt att få tillbaka sina semesterdagar då man är sjuk om man anmäler detta omedelbart.

Men hur är det om man är sjukskriven tex 50%?

Vi kan ta detta som exempel:

Min flickvän är sjukskriven 50% pga problem som uppstått då hon är gravid.

Hon har sedan tidigare fått beviljat semester om några veckor. Men då hon är sjukskriven 50% så hävdar jag att hon har rätt att få tillbaka semestern. Och istället för att vara hemma på semester, då jobba 50% och vara sjukskriven 50%. För att kunna ta ut sin semester vid ett senare tillfälle när man är 100% frisk.

Arbetsgivaren delar inte min tolkning av lagen och säger att hon måste ha sin semester och då alltså inte får tillbaka den för att ta vid ett senare tillfälle istället.

Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga uppfattar jag att det kan finnas ett mer allmänt intresse av klargörande kring vad som egentligen gäller vid sjukdom under semesterdagar. Mitt svar kommer därför vara något mer omfattande än att enbart besvara sin specifika fråga. Är du enbart intresserad av det konkreta svaret på din fråga hittar du det under den sista rubriken " – Hur är det om man är sjukskriven t.ex. 50 %?".

______________

Huvudprincip – arbetsgivaren bestämmer

Huvudprincipen i semesterlagen är att arbetsgivarens beslut om hur semester ska förläggas gäller. Arbetsgivarens bestämmanderätt begränsas dock både av bestämmelser i semesterlagen, eventuella regleringar i kollektivavtal samt anställningsavtal. (Se framförallt 10 - 12b § semesterlagen).

.

Undantag – sjukdom

Precis som du skriver så finns i 15 § semesterlagen en lagstadgad rätt för arbetstagare att förlägga semesterdagar till en senare tidpunkt om arbetstagaren exempelvis är sjuk under en planerad semesterdag. Detta är alltså ett undantag från den huvudprincip som framgår ovan. Rätt att senarelägga semesterdagar finns också i ett antal andra situationer som nämns i semesterlagen.

– Vad behöver man göra för att senarelägga semesterdagar?

För att arbetstagaren ska ha rätt att spara semesterdagar när denne är sjuk krävs att arbetstagaren "utan dröjsmål" begär detta (15 § semesterlagen). Detta krav kan antagligen anses vara uppfyllt om arbetstagaren framställer sin begäran senast när denne kommer tillbaka från semesterledigheten (proposition 1976/77:90 s. 195).

– När ska semesterledigheten utgå istället?

De semesterdagar som återstår på grund av att arbetstagaren med stöd av 15 § semesterlagen skjutit upp semestern ska förläggas till en senare tidpunkt. Om inte arbetstagaren går med på något annat ska återstående dagar utgå i ett sammanhang. Arbetstagaren kan dock inte kräva att få ta ut semesterdagarna direkt efter att den planerade semestern slutat för att på så sätt förlänga semesterperioden.

– Vad händer med semesterlönen?

Rätten att skjuta upp uttaget av semesterdagar finns oavsett om den planerade ledigheten är betald eller obetald. Vanligtvis betalas eventuell semesterlön ut i samband med den planerade ledigheten. Avbryter arbetstagaren sin semester på grund av sjukdom medför detta ingen återbetalningsskyldighet. Naturligtvis finns i sådant fall inte någon rätt till ytterligare semesterlön när de återstående dagarna tas ut utan dessa blir obetalda. Det utgår heller ingen ersättning för de obetalda dagarna om de inte tagits ut innan arbetstagaren avslutar sin anställning. Om arbetsgivaren borde ha lagt ut semesterdagarna men inte har gjort det kan det dock finnas viss möjlighet att få skadestånd. (Proposition 1976/77:90 s. 195)

– Hur är det om man är sjukskriven t.ex. 50 %?

Undantaget i 15 § semesterlagen gäller enligt förarbeten enbart vid hel sjukledighet. För den som på grund av sjukdom inte hade kunnat arbeta överhuvudtaget finns ingen begränsning av antal semesterdagar som kan skjutas upp. För den som istället bara är delvis arbetsoförmögen, exempelvis vid 50 % sjukskrivning, ger lagen ingen motsvarande rätt att spara någon semesterdag överhuvudtaget. (Proposition 1976/77:90 s. 195)

Med detta sagt finns det inget hinder mot att arbetsgivaren frivilligt tillåter även arbetstagare som är sjuka på deltid att spara förlägga semesterdagar till ett senare tillfälle. Det finns heller inget som hindrar att rätten ställs upp i det kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av. (2 § semesterlagen) Det man som arbetstagare kan göra är alltså dels att kontrollera om frågan reglerats i tillämpligt kollektivavtal (här kan arbetstagarens fackförbund vara behjälpliga), dels att diskutera frågan med sin arbetsgivare och framföra sina önskemål.

Här kan också noteras att semesterlagen enbart tillåter att hela semesterdagar tas ut (3a § semesterlagen). Den som är sjukskriven till 50 % kan alltså heller inte ta ut halva semesterdagar och spara resterande. Observera dock att avvikelser från lagen kan ske genom kollektivavtal (2a § semesterlagen).

______________

Hoppas du fått svar på din fråga! Om något känns oklart är du välkommen att höra av dig till mig på malin.gustavsson@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare