FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2021

Spara anställningsavtal

Hej

Måste jag som arbetsgivare spara ett gammalt anställningsavtal , jag har upprättat ett nytt till de anställda som de undertecknat men kan jag slänga det gamla ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Anställningsavtal?

När anställningen upphör kan dessa gallras, med undantag för att informationen om anställningstid måste sparas längre. I lagen om anställningsskydd anges att arbetstagare får tillgodoräkna sig anställningstid från alla anställningar oavsett när i tiden denne varit anställd. Detta innebär i praktiken att information om anställningstid behöver sparas till dess arbetstagare fyllt 67 år.

Det finns dessutom regler kring återanställning som gör att de anställde har rätt, att under vissa förutsättningar vid anställnings avslutande, återta sin anställning. I dessa fall bör anställningsavtal sparas till dess att reglerna inte längre gör sig gällande.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända hos oss på Lawline!

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare