Socialtjänstens utredningsskyldighet

Får socialtjänsten skriva in mycket personlig information om förälder i utredning som gäller barnen? I detta fall en detaljerad beskrivning om ett sexuellt övergrepp i moderns barndom som inte har med barnens utredning att göra? Kan man kräva att det tas bort då risken finns att barnen själva kan läsa detta om de begär ut papper i framtiden? Modern vill inte att dessa uppgifter finns tillgängliga för andra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Min uppfattning av din fråga är att du vill veta hur långt utredningsskyldigheten för socialtjänsten sträcker sig och om den sträcker sig så långt att den då omfattar ett sexuellt övergrepp som skedde i moderns barndom. De regler som blir aktuella i detta fall finns främst i Socialtjänstlag (SoL), men möjligtvis också i lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och Offentlighets- och sekretesslag (OSL).

Omfattas informationen av utredningsskyldigheten?

I 11 kap 1 § SoL föreskrivs socialtjänstens utredningsskyldighet som uppkommer vid en orosanmälan, ansökan eller på något annat sätt kommit myndighetens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av dem. Utredningsskyldigheten begränsas till att avse omständigheter som har betydelse för bedömningen a sökandens behov av stöd eller hjälp, vilket innebär att den inhämtade informationen som tillförs ärendet skall vara relevant för handläggningen av ärendet. Vad det innebär i mammans fall är svårt att bedöma då det tyvärr inte framgår av omständigheterna. Skulle det visa sig att informationen inte är relevant för ärendet så skall det inte tillföras ärendet, men skulle det visa sig att det är relevant så skall det göra det. Exempel på när utredningen kan beröra mamman är när ingripande enligt LVU aktualiseras, då föräldern hamnar i fokus för socialtjänsten.

Barnets möjlighet att ta del av informationen

Skulle det visa sig att informationen om mammans bakgrund tillförs ärendet så kommer informationen att framgå i utredningen. Eftersom sekretessen är till för att skydda den enskildes integritet, i detta fall barnets, gäller den i princip inte mot barnet självt (se 12 kap. 1 § OSL). Barnet är part i sitt ärende och har därmed med vissa undantag rätt att ta del av journalanteckningar och andra handlingar som förvaras i personakten (se 10 kap 3 § OSL). Barnet har däremot inte rätt att ta del av alla uppgifter som gäller vårdnadshavaren eller andra personer som antecknats i barnets personakt, då dessa uppgifter inte rör barnet själv. Dessa uppgifter får inte lämnas ut till barnet utan att socialnämnden först gör en sekretessprövning enligt 26 kap 1 § OSL.

Jag hoppas du fick svar på din fråga,

Vänliga Hälsningar,

Ninab YousifRådgivare