Socialtjänstens rätt att hämta barn när föräldern behöver stöd men inte får det

Ms sjuk kvinna i 40 årsåldern boende på landet med två barn på 8 och 3 år. Har hemtjänst och stödfamilj till pojkarna. I hushållet finns två hundar samt höns och biodling. Mannen arbetar utomlands större delen av året. Nu har socialen hämtat barnen! De hävdar att det är osanitärt hemma med hundbajs på golven och smutsiga barn. Orosanmälan från länsstyrelsen och hemtjänsten. Kvinnan har sökt skolskjuts till äldre barnet men fått avslag flera ggr. Även sökt personlig assistent flera ggr men fått avslag. Hur ska hon gå vidare? Barnen är placerade frivilligt men inga papper finns. Alternativet hade vart lvu men det är självklart att kvinnan går med på frivilligt när socialen stormar in och hon redan är i underläge. Vad gör man? Vad kräver man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har ställt din fråga till oss på Lawline!

Omhändertagandets giltighet

Eftersom detta är en fråga om ett frivilligt omhändertagande av barnen så blir Socialtjänstlagen (SoL) tillämplig. Då detta rör sig om en fråga om barn kan nämnas inledningsvis att socialtjänsten ska verka för att barn och unga växer upp under trygga och goda förhållanden och att motverka att de inte ska vistas i skadliga miljöer, 5:1 punkterna 1 och 6 SoL.

Om socialtjänsten bedömer att familjehemmet, till följd av sanitära problem kan detta ligga till grund för omhändertagandet med hänsyn till de ovan anförda bestämmelserna.

Särskilt stöd

Kvinnan i fråga kan komma att omfattas av bestämmelsen i 4:1 SoL beträffande stöd för hennes livsföring i övrigt, i detta fall frågan om personlig assistent och hennes barns skolskjuts.

Då MS i 40årsåldern inte utgör ett funktionshinder till följd av normalt åldrade och i detta fall verkar påverka den dagliga livsföringen för henne stort kan hon ha rätt till särskilt stöd enligt 1§ 3 punkten Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Frågan blir om hennes behov kan tillgodoses på annat sätt än genom en stödinsats. Om de inte kan tillgodoses på annat sätt har kvinnan i fråga enligt 7§ 1 stycket LSS rätt särskilt stöd. Detta ska vidare enligt 7§ 2 stycket LSS tillförsäkra goda levnadsvillkor. Som ett led i "goda levnadsvillkor" kan jag anse att ett sanitärt hem är en viktig del av sådana levnadsvillkor.

Jag förstår inte riktigt varför avslag har givits men kan anta att det har något att göra med att beslutsfattarna menar att behovet kan tillgodoses på annat sätt. Det saknas dock omständigheter för mig att bedöma hur det skulle kunna tillgodoses på annat sätt.

Mitt förslag till er

Framåt menar jag att personen ska begära omprövning av besluten som givits avslag. Om det är aktuellt därefter, eller kanske redan nu då du säger att hon fått avslag flera gånger, är en överklagan verkligen att rekommendera i detta fall då det ger möjlighet att trots socialtjänstens beslut få det stöd som behövs för att mamman ska kunna ha sina barn hos sig.

Här hittar du svenska domstolens tillvägagångssätt för överklagan av myndighetsbeslut.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare