Socialtjänsten lyssnar inte

Har en fråga angående umgänge när ens barn är sol placerad.

Min dotter på 9månader har varit sol placerad på jourhem sen 21 maj 2021. Socialen sa att jag skulle få träffa henne så mycket som jag vill och så ofta jag ville med tanke på att hon var 4 månader när hon omhändertogs.

Men jag får bara träffa henne 1 gång/veckan.

Under juni månad var det 1gång/veckan 2timmar, i början av juli samma sak men sen reste jourhemmet på semester i slutet av juli början av augusti och då fick jag inte träffa henne på 3 veckor, och efter dom kom hem så är det fortfarande umgänge med henne 1 gång/vecka men nu bara 1timme. Och jag har pratat med socialen angående att jag vill träffa min dotter mer precis som vi kommit överens om från början. Men dom lyssnar inte på vad jag säger. Så min fråga är väl, finns det något mer kan jag göra för att få träffa min dotter mera än 1 gång/veckan och vad kan jag göra för att få socialen att lyssna?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då placeringen skett genom bestämmelserna i Socialtjänstlagen innebär det att placeringen skett med ditt godkännande. Det är såklart väldigt viktigt att socialtjänsten då håller sig till den överenskommelse som ni har. Har ni haft ett möte finns det oftast anteckningar och protokoll om vad ni kommit överens om.

Om du har möjlighet så ta hjälp av någon, t ex från någon organisation eller liknande när du har möte med socialtjänsten om frågan.

Det mest drastiska du kan göra är såklart att dra tillbaka ditt godkännande och då måste socialtjänsten använda lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och genom tvång fortsätta placera barnet. Ett sådant beslut måste godkännas av domstol. Om barnet LVU-placeras har du i normalfallet rätt till ett offentligt biträde (jurist) som kan företräda dig i domstolen (39 § LVU).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare