Snatteri och frånträdande

hej jag har tagit produkter för ca 700 kr från ett mataffär och gick ut utan att betala blev gripen av civilkläd vakt och de ringde polisen och fick mina personliga uppgiften och polisen sa att de kommer kontakta mig, jag betalade direkt för alla produkter och tog dem med mig, vad kommer hända nu? (är över 18)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du riktar din fråga till Lawline, jag ska göra mitt bästa för att berätta om vad jag tror kommer att hända.

Det brott som du enligt din beskrivning kan komma att åtalas för är snatteri enligt kapitel 8 paragraf 2 i brottsbalken då värdet på varorna var relativt lågt. I svensk rätt kan man frånträda från brott innan det begås och därmed undvika straffansvar, men om du lämnat affären med obetalda varor kommer ett brott ha anses ha begåtts om åklagaren kan visa på att det inte rörde sig om ett rent misstag. Så trots att man betalar varorna anses man ha begått en straffbar handling i och med att man lämnar affären med obetalda varor och inte har en rimlig ursäkt till varför det skett.

Om polisen väljer att anmäla dig för brottet kommer åklagaren och polisen besluta om de ska inleda en utredning av brottet, en så kallad förundersökning. Om du blivit polisanmäld men de väljer att inte inleda en förundersökning kommer du att meddelas om detta, även om det kan ta ganska lång tid för så små brott som snatteri. Om förundersökningen lyckas peka ut en misstänkt, och hittar tillräckliga bevis, kommer åtal att väckas i domstol, och du kommer att kallas dit. Den misstänkte kan också få ett straff utan att det blir rättegång. Om den misstänkte är ung eller om brottet är lindrigt och gärningspersonen har erkänt så behövs inte en rättegång utan man kan få ett mildare straff utan att behöva infinna sig på plats. Detta kallas strafföreläggande.

Hoppas jag kunde svara på dina frågor och jag önskar dig en trevlig dag

Vänliga hälsningar,

Adam LundRådgivare