Snatteri, gripande m.m.

Jag är en ung 23, där nu är jag en misstänkt för ett brott snatteri och slog två personer är finns en video för detta men eftersom den här videon kan du se hur människor i den kommersiella är personalen hur överfallna och undanhållit min frihet och jag motstånd så våldsamt Vad är straffet för det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Du hittar de aktuella brotten i Brottsbalken, här: https://lagen.nu/1962:700#K8

Snatteri hittar du i 8 kap 2 §. Snatteri kan beskrivas som en lindrigare form av stöld där värdet av det stulna inte övergår 1000 kr. Straffet kan vara böter eller upp till 6 månaders fängelse.

Även misshandel kan vara aktuellt om du slagit två personer. Misshandel hittar du i 3 kap. 5 §. Misshandel kan vara av varierad grad. För ”normalgraden” av misshandel kan straffet högst bli fängelse i 2 år.

Personalen har rätt att gripa personer som tas på bar gärning, se 24 kap 7 § Rättegångsbalken ( https://lagen.nu/1942:740#K24 ). Detta förutsätter att brottet som personen antas ha begått är sådant att fängelse kan följa.

Eventuellt, förutsatt att ovanstående paragraf om gripande inte är uppfylld, kan personalen vara skyldig till (ringa) olaga frihetsberövande (4 kap 2 § Brottsbalken). Straffet för det minst böter och som mest fängelse i 2 år.

Hoppas detta varit till hjälp!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare