Snatteri eller misstag

Råka lägga ner en kräm av misstag pågrund av stress i väskan, värdet var på 59 eller 69kr har haft polisförhör . Vad kommer hända? Jag förklara på förhöret att det var misstag och jag gick aldrig utanför kassan , butikspersonalen tog fast mig och misstänkte att jag hade tagit krämen jag förklarade på förhöret också om jag hade lämnat butiken så hade jag gått tillbaka och lämnat den.jag har aldrig begått något brott och aldrig varit med om något liknande så jag hamnade i chock och panikångest. Jag undrar nu vad som kommer hända , om det lägger ner faller eller kommer utreda vidare. Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Det du beskriver är inte kriminaliserat i Sverige och kan inte leda till något straff.

Utredning

Snatteri (8:2 Brottsbalken) aktualiseras generellt i de fall det tillgripna i en traditionell stöld (8:1 Brottsbalken) understiger ett värde av ca 1000 kr.

Det anses räcka att någon passerar kassalinjen, med en obetald vara, för att brottet ska vara fullbordat.

Att däremot stanna innanför kassalinjen medför att brottet i juridisk mening inte anses fullbordat. Så länge en person befinner sig innanför denna är brottet ännu i försöksstadiet. Enligt 8:12 Brottsbalken är försök endast kriminaliserat för vissa andra, grövre brott.

Slutord

Det är givetvis en oroande situation, men baserat på frågeunderlaget kan något brott inte ha begåtts. Butikspersonalen kan däremot, tyvärr, vägra dig tillträde om de vill det.

Behöver du ytterligare hjälp med detta så kontakta gärna oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller mejla oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare