Slutdelgivning - Vad innebär det?

Hej,

Jag undrar om det per automatik eller generellt innebär att åklagarens avsikt är att väcka åtal om en misstänkt blir kallad till delgivning? När tar åklagaren beslut på att åtal skall väckas?

I samband med delgivning, har man som misstänkt rätt att kalla ytterligare vittnen som är till den misstänktes fördel?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att den delgivning du avser är den s.k. slutdelgivningen som sker när en förundersökning är färdigställd.

Sammanfattningsvis tas slutdelgivning innan beslut om åtal för att den misstänkte ska kunna förbereda sitt försvar. Slutdelgivning innebär dock inte automatiskt att åtal kommer att väckas.

Vad innebär slutdelgivning?

Innan åklagare kan väcka åtal görs en så kallad slutdelgivning. Det är först vid slutdelgivningen som den misstänkte får ta del av samtligt förundersökningsmaterial om det tidigare har förelegat förundersökningssekretess. Syftet med slutdelgivning är alltså att den misstänkte ska kunna förbereda sitt försvar. Den misstänkte och dess försvarare har då möjlighet att begära kompletteringar eller påkalla ytterligare utredningsåtgärder. Sådana kompletteringar till materialet kan vara omständigheter som talar till din fördel men som ännu inte har beaktats, till exempel nya vittnen. Skäligt rådrum ska ges den misstänkte att komma med synpunkter på förundersökningsmaterialet innan åtal väcks (23 kap. 18a § Rättegångsbalken). Hur länge "skäligt rådrum" är beror helt på fallets komplexitet och huruvida försvaret löpande har fått ta del av information.

Innebär slutdelgivning att åtal kommer att väckas?

Beslut om åtal tas först efter slutdelgivning och möjliga invändningar från försvaret, först då är förundersökningen avslutad (23 kap. 20 § Rättegångsbalken). Att slutdelgivning sker innebär inte per automatik att åtal kommer att väckas.Man kan dock tänka sig att åklagaren ofta redan tagit ställning i åtalsfrågan då förundersökningen från dennes sida är färdigställd. Förutsättningarna för att åklagare ska väcka åtal är att hen på objektiva grunder kan emotse en fällande dom. Rubbar emellertid försvarets kompletteringar denna uppfattning så ska ett negativt åtalsbeslut tas, vilket innebär att åtal inte väcks.

Hoppas att du har fått svar på det du undrat över!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare