Slagsmål med kompis i skolan

Hej jag var i skolan och det blev bråk. en kille försökte boxa mig i ansiktet men jag backade undan sen när han kom emot mig så fick jag ner han och hållde fast han. jag släppte en hand och skulle gå iväg men sen boxa han mig i ansiktet sen började jag slå han i ansiktet. sen gick jag iväg och nu e vi kompisar. men skolan har dock polis anmält händelsen och jag ska gå till socialen för misshandel, finns det en chans att jag måste betala böter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du eventuellt skulle kunna bli dömd för är någon form av misshandel, av det du berättar låter det som misshandel av normalgraden, även om det möjligen skulle kunna komma att ses som ringa misshandel (beroende på omständigheterna). För misshandel så krävs inte att den utsatte anmäler brottet eller vill att ärendet ska fortsätta, att ni är kompisar nu spelar alltså ingen roll. Förutsatt att en domstol finner att du är skyldig, trots att det kan argumenteras för att du handlade i nödvärn m.m., kan allt från böter till fängelse komma i fråga. Exakt vilken påföljd som är troligast beror på flera olika omständigheter, till exempel din ålder och om du har blivit dömd för brott förut.

Av det du har berättat finner jag det högst otroligt att du skulle hamna i fängelse, eller ens bli dömd. Skulle du dömas är böter, antingen fristående eller i förening med villkorlig dom, det som ligger närmast till hands av det du har berättat.

Det finns alltså en risk att du måste betala böter.

Lawline RådgivareRådgivare