Skyldighet för en utflyttande sambo att betala hyra under uppsägningstid?

Hej Lawline

Jag flyttade ihop med min dåvarande tjej för drygt ett år sen i andra hand tillsvidare. Jag skrev varken under något kontrakt eller skrev mig på adressen. Hyran låg på drygt 12000:- per månad och vi delade varje månad på hyran.

Efter drygt 9 månader gör vi slut eftersom relationen inte var hälsosam för min del. När jag flyttar ut relativt tvärt så gör jag en god gest och ger halva månadshyran på 6000 trots att jag flyttar ut i börja av hyrperioden.

Nu påstår min dåvarande att jag ska betala uppsägningshyra också, uppsägningen ligger på 3 månader. Dvs att jag är skyldig henne 12000:- extra. Kan detta stämma?

Jag bor ju inte kvar och dessutom har hon INTE sagt upp lägemheten.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag förstår det är det ditt ex som har lägenheten genom förstahandskontrakt eller genom andrahandskontrakt?

Och du har vidare inte haft någon överenskommelse eller avtal med henne samt ej heller skrivit på något?

Det finns inget rättsligt som reglerar denna situation. Det är inte frågan om en andrahandsuthyrning eftersom din flickvän bott i lägenheten samtidigt. Du har inte heller bott där som inneboende, du har ju inte fått en egen del av lägenheten som är "din" utan ni har sammanbott i lägenheten. Om ditt ex hade lägenheten sedan innan är den inte heller samboegendom då den inte anskaffades med avsikt för ert sammanboende.

Eftersom ni sammanbott i lägenheten, med andra ord varit sambos, så hade du haft en skyldighet att betala för hyran under en uppsägningstid om du varit skriven på hyresavtalet. Eftersom du inte skrivit på något avtal är du således inte ansvarig för någon hyra utan det är ditt ex som är ensamt ansvarig för denna.

Det ditt ex tänker på är bestämmelserna i jordabalken om uppsägningstid vid hyresavtal som gäller på obestämd tid. Dessa är tillämpliga i relation till en hyresvärd, alltså i det fall även du varit skriven i hyresavtalet. Du finner bestämmelsen här.

Sammanfattningsvis föreligger inte någon skyldighet för dig att betala halva hyran under en uppsägningstid.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johan LucaRådgivare