FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/06/2015

Skyldighet att upplysa om åtgärdad fuktskada

hej! vi sålde vår lägenhet nyligen och har tidigare under våren haft en fuktskada som är åtgärdad och dokumenterad. Vid försäljning har detta inte upplysts om då felen är åtgärdade och dokumenterade. Vid en direkt från om dålig lukt eller vattenskador är svaret alltså nej då sådant inte förekommer i lägenheten sedan det fackmässigt har åtgärdats. Kan det bli fel i sådana fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om försäljning av bostadsrätter återfinns i köplagen. Av 17 § följer att lägenheten ska stämma överens med vad som avtalats mellan er och köparen. Om standarden avviker från vad ni avtalat om, eller från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är lägenheten att anse som felaktig. Detsamma gäller om lägenheten inte stämmer överens med de uppgifter som säljaren lämnat i samband med marknadsföringen (18 §). Köparen får dock, enligt 19 §, inte göra gällande fel som han eller hon måste antas ha känt till vid köpet.

Du skriver att felen är åtgärdade och dokumenterade. Detta innebär enligt min bedömning att något fel inte föreligger, eftersom lägenheten helt enkelt håller det skick som ni och köparen avtalat om.

Tveka inte att höra av dig om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,
Viktor Friberg

Viktor FribergRådgivare