Skyldighet att delta i förhör samt ömsesidiga samtycken vid bråk

Hej!

Jag hade ett tjaffs med en kille vilket eskalerade snabbt (vi stod upp och knuffades) men en annan kompis stoppade allt innan de hela urartade ordentligt. Men han har nu polisanmällt mig för misshandel. Samanlagt var vi 6 personer som var på plats, han som särade på oss kom från toaletten, han såg inte mer än att vi höll på att knuffas. Han har ett vittne som säger att jag slagit honom (hans klasskompis) och han säger att han har tagit bilder på blåmärken.. De 2 andra säger att dem höll på med mobilen och dem inte såg någonting. (dem vill inte lägga sig i). Detta skede för 3 månader sen. Men nu ska hans advokat förhöra min kompis och dem andra.

Min fråga är kan detta leda till något allvarligt? jag är som sagt oskyldig. Måste mina vänner prata med hans advokat? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Jag börjar med att svara på om dina vänner måste prata med målsägandes advokat. Någon generell skyldighet för dina vänner att prata med hans advokat finns inte. Däremot finns en skyldighet att delta i förhör. Regler om detta hittar du i rättegångsbalkens 23e kapitel. https://lagen.nu/1942:740
Då misstanke om brott finns skall en förundersökning inledas. Förundersökningen syftar bl.a. till att utreda om det finns grund för att väcka åtal om brott. Enligt 23 kap 6 § får förhör hållas med alla som kan tänkas lämna upplysningar som är av värde för utredningen. Då dina vänner har befunnit sig på samma plats och vid samma tidpunkt som händelsen inträffade finns det anledning att tänka sig att de kan lämna upplysningar som är av värde. De är således skyldiga att delta i ett förhör om de blir kallade.

Vad gäller anmälan om misshandel är det svårt att ge ett klart svar utan mer uppgifter om händelsen. Vad som kan sägas är följande:
Misshandel regleras i brottsbalken 3 kap 5 §. För att dömas för misshandel ska du uppsåtligen ha tillfogat annan kroppsskada. Av dina uppgifter framgår det att ni endast har puttat varandra, att putta någon utgör sällan misshandel. I vissa fall kan det dock falla in under ringa misshandel(3:5 BrB) alternativt ofredande(4:7 BrB). Emellertid verkar det som att ni båda har puttat varandra, i sådana slagsmålssituationer kan det tänka sig att det föreligger "ömsesidiga samtycken". I NJA 1993 s. 553 sade HD följande "När två ungdomar inlåter sig i bråk med varandra följer därav att båda är inställda på att ofreda den andre och i någon utsträckning tillfoga varandra smärta och ringare övergående skador. Så länge bråket/slagsmålet håller sig på en sådan nivå bör ansvar för misshandel/ofredande INTE kunna bli aktuellt." Om scenariot har sett ut på det sätt som du har beskrivit bör du ej bli ansvarig för misshandel. Detta förutsätter dock att ni båda har varit lika delaktiga och våldsyttringarna inte har varit värre än några knuffar.

Jag hoppas att detta gav svar på dina frågor, om du under över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare