Skyldighet att betala hyran under uppsägningstid

Hej,

Jag har en fråga till er. Om man har ett tillsvidare hyreskontrakt som upphör vid det månads skifte som innehåller 3 månader närmast efter uppsägningen, och om man vill flytta ut tidigare och inte kommer bo kvar, ska man ändå betala hyran för de 3 månader (uppsägnings tid)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om hyresavtal hittar vi i 12 Kap. Jordabalken (JB). Viktigt att veta är att reglerna i 12 kap JB är tvingande till hyresgästens förmån, man kan alltså inte avtala om ett sämre villkor för hyresgästen än vad som står i lagen. Man kan däremot avtala om villkor som är till förmån för hyresgästen. Dock utgår jag ifrån att ni inte avtalat om något när jag besvarar frågan.

Vi kan konstatera att din uppsägningstid är helt korrekt då du har ett tillsvidarekontrakt. Uppsägningstiden är då 3 månader. 12 Kap. 4 § JB.
Detta innebär att avtalet du har med hyresvärden sträcker sig ända fram till månadsskiftet efter dessa 3 månader. Vilket betyder att hyresgästen, i detta fall du, är skyldig att betala hyra även under dessa månader.

Om du bor kvar eller inte under denna period spelar ingen roll eftersom ert avtal fortfarande är gällande. Därav har ni tyvärr inte någon möjlighet att undkomma att betala hyran under uppsägningstiden.

Allmänna tips
Däremot tycker jag att det vore en dra idé att prata med hyresvärden innan man säger upp kontraktet och förklarar läget. Ibland kan det bli så att man kommer överens om något annat, man kan mötas halvvägs. Det kan vara så att hyresvärden går med på en kortare uppsägningstid. Eller om man säger upp avtalet i god tid kan hyresvärden hitta någon som kan flytta in direkt när du flyttar ut och på så vis inte gå miste om hyra i 3 månader. Men om man ömsesidigt inte kommer överens om något annat måste du betala.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare