FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/04/2018

Skyldighet att betala för samägarens åtgärd på stuga.

Jag äger en sommarstuga tillsammans med min syster. I somras köpte hon färg för 5.000 kr och målade om huset. Detta utan att fråga mig först. Nu, 8 månader senare, kräver hon mig på halva det beloppet. Är jag då skyldig att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För åtgärder på en fastighet eller lös sak krävs att alla ägare samtycker enligt 2 § i lagen om samäganderätt. Den som är samägare har skyldighet att betala för förbättringsåtgärder enligt 15 § och även att tillsammans med alla ägare komma överens om större åtgärder. Här är det alltså avgörande om målningen av huset egentligen varit nödvändig. Om den anses vara nödvändig, har du enligt lag skyldighet att betala.

I lagen sägs inget om hur ''sent'' en samägare kan kräva en annan samägare på betalning. Om målningen av huset ansetts nödvändig och du inte har råd att betala tillbaka nu, kan hon inte heller tvinga dig att betala nu. Däremot kan hon be dig att betala i framtiden när du väl får råd.

Om du har råd att betala, be henne att visa kvitto på summan först. Därefter kan du avgöra om valet av färgköpet varit rimlig, d.v.s. om du anser att hon köpt en onödigt dyr färg och kan hitta billigare färg, har du rätten att jämka kostnaden t.ex. att du bara betalar tillbaka 2000 kr. Jämkningen har du alltså rätt till, eftersom hon inte diskuterat med dig innan hon målade om huset.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare