FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/02/2022

Skyldighet att ändra anställningsavtal?

Vi har en anställd som är anställd på 75% och arbetar 75%. Nu är han pappaledig. Nu vill han ha ett anställningsavtal där han är anställd på 100% men fortsätta jobba 75%. Han hävdar att det är brukligt. Det låter konstigt. Kan vi neka honom det? Vad betyder det lagligt för oss som arbetsgivare. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Skyldighet att erbjuda 100 % anställning?

Som arbetsgivare är man inte skyldig att ändra ett anställningsavtal på det nämnda sättet. Det är inte heller något som är brukligt. Vad det kan tänkas få för konsekvenser om ni trots allt går med på det beror på syftet med varför den anställde vill förfara på det nämnda sättet. Ytterst skulle det kunna bli fråga om ett medhjälpansvar för arbetsgivaren, till exempel för bidragsbrott (jfr 2 § bidragsbrottslagen och 23 kap. 4 § brottsbalken).

Mitt råd till er är att undersöka anledningen till att er anställda vill ändra sitt anställningsavtal. Ni har ingen skyldighet att bevilja det och kan således istället välja att neka hans förslag.

Om ni har några frågor om mitt svar så får ni gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att ni fick svar på er fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare