Skydda tillgångar vid äktenskap

Min son förvaltar en större summa pengar åt sin syster på eget konto. Han är nu sambo med en kvinna som har 2 barn sen tidigare och de har nu även ett gemensamt barn.

De har planer på att gifta sig.

Hur kan dom säkerställa att systerns pengar inte räknas in vid en eventuell bodelning ex vid skilsmässa eller dödsfall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om äktenskap och skilsmässa finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid en eventuell skilsmässa ska som huvudregel en bodelning ske (9 kap § 1 ÄktB). Det innebär kortfattat att man räknar ihop all egendom som de båda makarna har, och delar den lika mellan dem (11 kap 3 § ÄktB.) Om inget annat har angetts blir all egendom de äger så kallat giftorättsgods, vilket innebär att det ska ingå i bodelningen.

Man kan dock undgå denna huvudregel genom att skriva ett avtal om hur tillgångar ska fördelas vid en eventuell skilsmässa, ett äktenskapsförord (ÄktB 7 kap 2 §).

Om de väljer att skriva ett äktenskapsförord behöver det där framgå att systerns pengar inte ska ingå i en eventuell bodelning. De kan till exempel välja att skriva att all egendom ska vara var och ens enskilda egendom, och i så fall behöver ingen bodelning ske vid en eventuell skilsmässa. Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, dateras och undertecknas av båda. Det ska sedan registreras hos Skatteverket (ÄktB 7 kap 3 §).

Gällande äktenskapsförord har Lawline en onlinetjänst där man kan skriva ett sådant utifrån en färdig mall. Den hittar du här: https://lawline.avtalsrobot.se/

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare