Skydda kontantinsats, ISK och pengar i äktenskapsförord

Jag och min man har nyligen gift oss och vill nu skriva ett äktenskapsförord.

Detta främst för att jag har gått in med en större summa i vår gemensamma lägenhet samt kostnader för det hus vi flyttar in till i höst (nyproduktion). Jag har även ett ISK-sparande som jag vill skydda.

De mallar jag har tittat på online verkar vilja att man listar en förteckning på egendom, om det exempelvis gäller en bil eller annat materiellt, men jag hittar ingenting gällande just rena pengar.

Hur ser jag till att skydda dessa pengar vid en eventuell skilsmässa?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att all egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). För att du ska göra din egendom enskild så krävs det mycket riktigt ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § ÄktB och 7 kap. 2 § 1 p. ÄktB). Det är också viktigt att du registrerar äktenskapsförordet hos skatteverket, annars är det inte giltigt (16 kap. 1 § ÄktB).

Investeringssparkonto som enskild egendom i äktenskapsförord
Det viktigaste är att du är tydlig med vad som ska vara enskild egendom – vid en framtida tvist om vad som är giftorättsgods och enskild egendom har du då inget att oroa dig. Var hellre övertydlig än diffus. Om du vill att bara investeringssparkontot ska vara enskild egendom så kan du precisera vilket investeringssparkonto (ISK) det handlar om genom att specificera kontonumret på avsett ISK, det skadar inte med en mening som förtydligar att det avser samtliga aktier och fonder på just det ISK-kontot heller. Exempelvis "samtliga aktier och fonder på investeringssparkontot XXXX-XXXX ska vara [ditt namn] enskilda egendom". Om du vill att alla dina aktier och fonder ska vara enskild egendom så räcker det med att du skriver precis det, exempel "Samtliga aktier och fonder tillhörande [ditt namn] ska vara enskild egendom".

Tänk också på att om du inte skriver att även avkastningen från aktierna och fonderna ska vara enskild egendom så kommer de att vara giftorättsgods (7 kap. 2 § 2 st. ÄktB). Du skulle då exempelvis kunna skriva "Samtliga aktier och fonder på investeringssparkontot XXXX-XXXX, samt avkastningen från dessa ska vara [ditt namn] enskilda egendom".

Pengar som enskild egendom i äktenskapsförord
Det går absolut att skriva pengar som enskild egendom i äktenskapsförordet. Det kan dock vara lite svårare eftersom det kan vara svårt att bedöma identiteten hos en viss summa pengar. För att pengarna ska behålla sin identitet som enskild egendom så krävs det att du håller dem avskilda på ett separat konto – så kan du skriva in dem i äktenskapsförordet på samma sätt som ditt ISK-konto.

Som jag förstår din fråga så undrar du nog snarare huruvida du kan skriva din kontantinsats som enskild egendom än pengar, varför jag redogör för det nedan.

Kontantinsats som enskild egendom i äktenskapsförord
Ni kan rent principiellt skriva in i äktenskapsförordet att kontantinsatsen om XXX kr ska utgöra din enskilda egendom. Skulle det mot all förmodan bli en framtida tvist om detta så finns det dock vissa problem med denna lösning. Det kan nämligen uppstå ett samägande om din enskilda egendom (äganderätt och giftorätt är olika saker), och bedömer domstolen att så har skett under er relation så kommer din makes samägandeandel (hälften) att ingå i bodelningen som giftorättsgods (samägande regleras i samägandelagen).

Skuldebrev istället för äktenskapsförord avseende kontantinsatsen
För att vara på den säkra sidan med kontantinsatsen skulle jag istället rekommendera att ni skriver ett skuldebrev på halva kontantinsatsen till förmån för dig, och skriver att fordran på det skuldebrevet ska vara enskild egendom för din make. Det är viktigt att ni skriver att fordran ska vara enskild egendom för din make för att gör ni inte det så kommer hen få avdrag för denna fordran i bodelningen (11 kap. 2 § ÄktB) och det blir inte rättvist om ni vill betala hälften var av kontantinsatsen.

Sammanfattning
Du kan alltså skriva både vanliga konton och ISK-konton som enskild egendom i äktenskapsförordet genom att avskilja dem från andra pengar/aktier och vara tydlig med vilka konton det avser. Gällande kontantinsatsen finns inga familjerättsliga spörsmål med att skriva att den ska vara din enskilda i äktenskapsförordet – men däremot äganderättsliga. En bättre lösning i mina ögon är därför att ni skriver ett skuldebrev på halva kontantinsatsen och skriver detta skuldebrev som din makes enskilda egendom i äktenskapsförordet.

Jag hoppas att jag gett dig svar på din fråga, och att jag lyckades göra spörsmålet med kontantinsatsen lättbegripligt! Har du några ytterligare funderingar så är du hjärtligt välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare