FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/12/2013

Skydda affärsidé

Hej! Jag heter Christine . Jag har kommit på en affärsidé som jag verkligen tror skulle vara genomförbar och lönsam. Affärsidén förutsätter dock samarbete med ett annat, redan etablerat, företag. Min fråga är om jag, vid presentation av min idé för det redan etablerade företaget, har någon chans att skydda min idé? Jag vill inte riskera att dom avvisar mig och sedan utför idén på egen hand. Tacksam för snabbt svar! Med vänliga hälsningar Christine

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att helt och hållet skydda en affärsidé från att ”stjälas” av andra är svårt. I regel kan vem som helst som får veta vad idén är använda sig av den. För att inte riskera att detta ska hända efter ditt möte med det etablerade bolaget bör du skriva ett avtal om sekretess. Detta bör föreskriva att de inte får föra den information du ger dem vidare. Avtalet bör även innehålla en klausul om att de inte har rätt att ensamma använda sig av idén.

För att säkra att det etablerade bolaget inte bryter mot avtalet bör det även innehålla en skadeståndsklausul som anger att de ska betala skadestånd till dig om de bryter mot detta. Se till att avtala i skriftlig form vilket underlättar bevisningen avsevärt om någonting skulle hända.

Lycka till med din affärsidé!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare