Skuldsanering - vem ska jag betala till?

Hej, jag har en pågående skuldsanering men har fått ett brev från ett inkasso företag att betala en skuld från 2007 som jag vet ingår i skuldsaneringen. Vad göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller?

Om skulden ingår i skuldsaneringen, så behöver du bara betala det belopp som framgår av ditt beslut (47 § skuldsaneringslagen). Betalning sker som huvudregel till Kronofogdemyndigheten (38 § andra stycket skuldsaneringslagen). Det framgår av ditt beslut vilka skulder som ingår i skuldsaneringen och hur mycket du ska betala till Kronofogdemyndigheten varje månad (29 § skuldsaneringslagen). Det framgår också när du ska betala (38 § skuldsaneringslagen).

Vad ska jag göra nu?

Börja med att läsa igenom ditt beslut och se om skulden verkligen omfattas av skuldsaneringen. Om du inte har tillgång till beslutet kan du kontakta Kronofogdemyndigheten. Om skulden som inkassobolaget nu vill ha betalt för ingår i skuldsaneringen, så behöver du inte betala till dem. Huvudregeln är att du ska betala till Kronofogdemyndigheten varje månad, med det belopp som framgår av beslutet. Kom dock ihåg att noggrant läsa igenom ditt beslut. I vissa undantagsfall kan det nämligen vara så att du ska betala direkt till borgenären (inkassobolaget). Kontrollera också så att beslutet fortfarande gäller. I vissa fall kan ett beslut om skuldsanering ändras eller tas tillbaka helt.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Jakob OsmoRådgivare