Skuldsanering och spelmissbruk

Hej jag är spelmissbrukare och har spelat bort 700000kr. Kan jag få skuldsanering?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om skuldsanering finns i skuldsaneringslagen (här). Rent allmänt innebär skuldsanering att du blir befriad från att betala de skulder som omfattas av skuldsaneringen. Två krav måste vara uppfyllda för att du ska bli beviljad skuldsanering, 4 § SSL. Det första är att du ska vara på obestånd och så pass skuldsatt att du inte kan antas ha förmåga att betala dina skulder under överskådlig tid. Det andra är en skälighetsbedömning med beaktande av dina personliga och ekonomiska förhållanden. Du måste således befinna dig i en svår ekonomisk situation som du inte kan ta dig ur på egen hand.

Om du uppfyller båda de krav som ställs och beviljas skuldsanering kommer saneringen omfatta alla dina skulder som uppkommit före den dag då beslutet om skuldsanering meddelades, 7-9 §§ SSL. Du måste dock vara beredd att leva på existensminimum i 5 år.

I lagens proposition uttalas att skuldsanering ej ska användas som ett medel mot sociala problem såsom till exempel spelmissbruk. Att du visar att du är villig att aktivt medverka till att lösa dessa problem torde öka dina chanser till skuldsanering. Det ser även bättre ut om du kan visa på en längre tid då du ej skuldsatt dig. Du hittar ansökningsblankett om skuldsanering på kronofogdens hemsida.

Hör gärna av dig om det uppkommer fler funderingar och lycka till!

Mvh

T ERådgivare