Skuldsanering och avstående av arv

Hej. Jag fick skuldsanering för ett år sen och nu har min pappa fått tillbaka sin cancer; det ser inte så ljust ut. Min mamma är kvar i livet. De har en rätt så stor förmögenhet i pengar. Om min pappa skulle gå bort medan jag har skuldsanering, kan jag på nåt sätt göra så att mina barn ärver istället för mig så att det inte påverkar min skuldsanering? Eller är det bara att se glad ut och ansöka om omprövning av skuldsaneringen varpå hela arvet försvinner? Vill ju inte riskera att få skuldsaneringen upphävd.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår inte av din fråga om dina föräldrar är gifta vilket är väsentligt, men jag har inkluderat ett avsnitt om hur det skulle förändra arvsordningen.

Makes arvsrätt

Om arvlåtaren, i det här fallet din pappa, är gift vid sin bortgång tillfaller kvarlåtenskapen den efterlevande maken (3 kap. 1 § ärvdabalken). Det innebär att om dina föräldrar är gifta så kommer din mamma att ärva din pappa och du ärver därefter båda dina föräldrar vid din mammas senare bortgång.

Avstående av arv

Om dina föräldrar inte är gifta vid din pappas bortgång kan du avstå ditt arv till förmån för t ex dina arvingar. Om du avstår från arv till förmån för tex dina barn träder barnen in som dödsbodelägare och tilldelas din lott. Avstående av arv bör göras skriftligen och lämnas in som bilaga till bouppteckningen.

Skuldsanering

Det finns strikta villkor för skuldsanering. Gäldenären, i det här fallet du, måste ha sina huvudsakliga intressen i Sverige (6 § skuldsaneringslagen) och skuldsanering får endast beviljas om gäldenären inte rätteligen kan betala sina skulder och denna oförmåga med hänsyn till samtliga omständigheter kan antas bestå under en överskådlig tid (7 § skuldsaneringslagen). Skuldsanering får beviljas om det är skäligt med hänsyn till gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden. Vid skälighetsbedömningen ska särskilt beaktas omständigheterna vid skuldernas tillkomst, de ansträngningar gäldenären har gjort för att fullgöra sina förpliktelser och det sätt på vilket gäldenären medverkat under handläggningen av ärendet om skuldsanering (9 § skuldsaneringslagen).

På ansökan av en borgenär vars fordran omfattas av skuldsaneringen får beslutet om skuldsanering upphävas om t ex gäldenären gjort sig skyldig till oredlighet mot borgenärer (48 § första stycket p. 1 skuldsaneringslagen). Att avstå arvet för att undvika att betala skulderna skulle kunna utgöra oredlighet mot borgenärerna och du skulle därmed riskera att skuldsaneringen i sig upphävs. Ett beslut om skuldsanering får också upphävas eller ändras om t ex gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet (48 § första stycket p. 7 skuldsaneringslagen). En sådan ansökan kan även göras av dig som gäldenär (49 § 1 p. skuldsaneringslagen).

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare