Skuldsanering och arv

Jag har skuldsanering och hur ska jag göra för att min far skriver i sitt testamente att jag får behålla detta utan att borgenärerna /kronofogden ska ta detta..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En liknande fråga har en av mina kollegor redan gett ett väldigt bra svar på så jag tänker i första hand hänvisa till det svaret som du kan hitta här.

Jag sammanfattar hennes svar:

Skuldsanering

Om din ekonomi till en väsentlig del skulle förbättras under tiden för skuldsanering kan Kronofogden ompröva sitt beslut om skuldsanering och därmed ta ditt arv i anspråk för att betala dina skulder, se 24 § 1st. 5p. skuldsaneringslagen..

Överlåtelseförbehåll

Ett sätt att undvika att kronofogden tar ditt arv i anspråk är att din far skriver i sitt testamente ett så kallat överlåtelseförbehåll. Detta innebär att testamentstagaren i sin tur varken får sälja eller ge bort den egendom som förbehållet gäller. Detta förbehåll medför att egendomen inte får utmätas och alltså inte heller bör omfattas av en skuldsanering, se 5:5 utsökningsbalken. Att tänka på för dig är att ett sådant här förbehåll är bindande livet ut. Du kan alltså inte överlåta den egendom som omfattas av förbehållet.

Arvsavstående

Om du i din tur har något barn kan du göra ett arvsavstående. Det är du som meddelar dödsboet om ett arvsavstående. Ett arvsavstående innebär att din möjlighet att förfoga över din arvsandel. Dock innebär detta att du inte får ta del av något arv. däremot ett eventuellt barn.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare