Skuldsanering: Lösningen när det inte kan gå ihop?

Hej, jag stora skulder som gör det omöjligt för mig att kunna börja ett jobb för jag får ändå ingen inkomst. Pga. detta tvingas jag leva på bidrag och dagligt göra mindre lämpliga saker för att få mat för dagen etc. Dessutom väger skulderna varje månad med mer än jag totalt får leva på, vad gör jag och vart är felet att det blir så här? Det kan inte vara tänkt att folk ska tvingas att inte kunna ta ett jobb på detta sättet.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Tyvärr är det ju möjligt att hamna i en situation där skulderna i princip gör att det är omöjligt att få en inkomst. Ofta ligger det då flera skulder hos Kronofogden, som ökar i ränta och till slut är så stora att det inte går att "gå plus" i slutet av månaden. I värsta fall kan man ansöka om skuldsanering hos kronofogden. Vanligtvis kan detta beviljas om pengarna omöjligen kan gå ihop och man har stora skulder. Kraven för att beviljas skuldsanering finns i 4 § Skuldsaneringslagen (https://lagen.nu/2006:548). Vad som i praktiken händer är att man under fem års tid får leva på existensminimum (man kan alltså få ut en del av sin lön), men att resten går till att betala av dina skulder. Om det är så att man redan lever på existensminimum betalar man naturligtvis ingenting. När de fem åren har gått, "försvinner" skulderna om de inte till fullo är avbetalade; man kan alltså inte längre krävas på pengarna.

Även om det inte är lockande att leva på existensminimum, kan det vara en bra lösning om det verkligen inte går ihop. Man får ju åtminstone tillräckligt för att klara dagen, och kan se fram emot att i sinom tid bli skuldfri.

Information om hur du ansöker om skuldsanering finns här: https://www.kronofogden.se/Ansokanomskuldsanering2.html.

Jag hoppas att svaret är till hjälp! Lycka till, och om du undrar något mer är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare