Skuldsanering

Hej. Jag har skuldsanering, men får min sambo ta lån för att köpa en bil till sig utan att min skuldsanering drabbas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att man ansvarar själv för sina egna skulder, oavsett om man är sambo men någon annan. Om din sambo tar ett lån för att köpa en bil är det viktigt att det är tydligt att bilen införskaffats enbart av honom och inte avses tillhöra er båda. Enligt 4 kap. 17-18 §§ Utsökningsbalken får lös egendom utmätas om det framgår att egendomen tillhör den skuldsatte eller om denne har egendomen i sin besittning och det inte framgår att egendomen tillhör någon annan.

Din skuldsanering ska inte påverkas av att din sambo tar ett lån för att köpa en bil till sig själv.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare