Skuldsanering

Jag tog ett lån till min son i januari till en skyhög ränta 33%. Han ville ta sitt liv pga efterbliven hyra och annat, jag blev förtvivlad och tog lånet för att rädda honom vilket nu känns som jag fått ett helvete istället. Det har gått ett halvår och jag får påminna honom varje månad och då blir han arg. Vet inte vad jag ska ta mig till lånet står ju på mig, tyvärr jag är nybliven pensionär och har det inte så fett.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du säger står lånet på dig och du är därmed skyldig att betala tillbaks lånet till långivaren. Som jag förstår det, var det klart mellan dig och din son att han skulle betala tillbaks lånet. Du kan därmed väcka talan i tingsrätten för att återkräva pengarna av din son.

Under vissa förutsättningar kan man som svårt skuldsatt slippa betala hela eller delar av sina skulder genom att Kronofogdemyndigheten genomför en s.k. skuldsanering. Du hittar mer information om hur en skuldsanering går till och hur du ansöker om skuldsanering på Kronofogdemyndighetens hemsida: https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare