Skulder vid äktenskap

Vår svärdotter ta ibland upp lån, för egen konsumtion, utan vår sons vetskap. Hur kan han skydda sig att inte bli betalningsansvarig vid en skilsmässa. Med tanke på att man då delar på tillgångar och skulder. Hon vägrar att gå med på att skriva äktenskapsförord. Vi har skrivit testamente där det framgår att det är enskild egendom. Måste det vara registrerat på Tingsrätten för att gälla ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För det första kan sägas att skulder är personliga. Detta innebär att din son inte kommer att kunna bli betalningsansvarig för din svärdotters skulder vid en eventuell skilsmässa. Däremot kommer svärdotterns skulder få räknas av från hennes egendom, om hon har sådan, vid en eventuell bodelning vilket innebär att bodelningen kan bli mer gynnsam för henne än för din son.

Det går inte att registrera testamente någonstans utan det är giltigt i sig själv. Det måste dock bevittnas av två personer som måste veta att de bevittnar ett testamente, däremot måste de inte känna till själva innehållet i det. Hoppas svaret varit till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare