Skriva testemente

Hej, vart hittar jag kostnadsfritt blanketter att fylla i vid testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamente finner du i ärvdabalken (1958:637) (se speciellt 10 kap. ärvdabalken (1958:637)).

Ett testamente kan man skriva själv. Det är dock så att ett testamente kräver att vissa formkrav ska vara uppfyllda för att det ska anses vara giltigt. De formkrav som måste vara uppfyllda är att testamentet måste upprättas skriftligt med två vittnen. I vittnenas närvaro skall testatorn skriva under testamentshandlingen och även vittnena ska bestyrka handlingen med sina underskrifter. Vittnena måste även förstå och vara medvetna om att det just är ett testamente som de skriver på (men de behöver inte veta något om testamentets innehåll) (se 10 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637)). Uppfylls inte dessa formkrav, så är testamentet inte giltigt.

Mallar på olika testamenten finns säkert på internet, men eftersom det är viktigt att formkraven är uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt så skulle jag rekommendera dig att höra av dig till våra jurister. Våra jurister kan hjälpa dig att skriva ett testamente och säkerställa att testamentet är korrekt. Du kan boka en tid med våra jurister genom att klicka HÄR.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare